traninghost

Under sommartid som vi räknar från 2017-06-12 till 2017-08-21 håller vi pass på måndagar med start kl. 19. Vi kommer oftast att vara i Vilsta med samling vid stugan. Vi uppmanar våra medlemmar att bjuda in till spontanpass på andra dagar i veckan och under dessa finns det ingen uttalad ledare.

traninghostUnder terminerna har vi två pass i veckan. Undantag presenteras på den här sidan. Måndagar i (nästan uteslutande) Vilsta, torsdagar i Årbyskogen. Två pass i veckan har vi fram till skolavslutningen.

Måndagar
Vi träffas i Vilsta (med viss reservation – kolla fb-gruppen, vissa ledare väljer andra platser, men detta aviseras innan), samling utanför Raststugan kl. 18:00. Vi inleder med 10 minuters uppvärmning. Uppvärmningen avrundas med 3-4 övningar. Därefter blir det alltid något spännande huvudmoment:

  • obanat (dvs stiglöst genom skogen)
  • backintervaller och/eller stavgång i Vilstabacken eller Skjulstaområdet
  • ren stiglöpning
  • ett avkopplande pass i något av terrängspåren med inslag av fartlek

Träningen pågår mellan 60 och 90 minuter ibland förlänger vi passet för de som vill köra lite längre. Ledaren för aktuellt pass påannonserar ungefärlig träningstid dagen innan i vår facebookgrupp. Blir vi många deltagare kommer vi att köra två grupper (dock med gemensam träning i början och slutet av passet), vilket visade sig fungera bra under sommarträningen.

 

Torsdagar
Vi träffas vid Årbystugan kl. 18:00. Detta träningspass är tillägnat de som kanske nyligen hittat stigen till löpningen eller av olika anledningar känner att de vill komma igång med en aktivitet. Per-Arne kommer att vara huvudledare för detta pass, vilket borgar för överraskningar, skratt, uppmuntran och anpassning efter individuella förutsättningar i gruppen.

Vi inleder med 10 minuters uppvärmning. Uppvärmningen avrundas med 3-4 övningar. Därefter blir det alltid något spännande huvudmoment:

  • lätta och långsamma pass på slingorna 1,25 och 2,5 km
  • lätt fartlek och jägarmarsch invävt
  • löpstyrke- och löpskolövningar
  • backe och obanat när andan faller på
  • överraskningar

Träningen pågår i ungefär en timma.

Vad kan man förvänta sig som deltagare?
Inga av ovanstående träningspass handlar på något sätt om att vara snabbast eller bäst, men det är löpning vi håller på med, så man bör klara av att tassa fram i 7-minuters-tempo i någon timme. Det handlar främst om att springa tillsammans, ha kul, få inspiration och variation i sin träning och träffa nya kamrater.

Allt detta sker utifrån varje individs förutsättningar och träningen kommer att anpassas därefter. En eller ett par personer kommer från klubbens sida att hålla i varje träningspass och förklara upplägget för varje tillfälle.

Utrustning
Klä dig efter väder och temperatur och med skor som är bekväma.

Kom och provspring med oss
Är du sugen att testa att springa med oss är det bara att dyka upp våra pass. Det krävs inget medlemskap. Men efter ett par gånger vill vi gärna att du blir medlem. Då kan vi göra fler roliga saker tillsammans med traillöpning i fokus. Välkommen!

Träningsledare
Det kommer alltid att finnas en eller två personer som håller i varje pass. Dessa personer kommer att vara olika från pass till pass. Vår strävan är att öka antalet ansvariga allteftersom intresse finns bland medlemmar att leda passen. Är du intresserad är det bara att anmäla ditt intresse till styrelsen.

I dagsläget delar följande personer på ansvaret att leda träningspassen:

  • Peter Anderberg
  • Håkan Öhrman
  • Erik Johansson
  • Simon Gräsberg
  • Johan Rappu
  • Per-Arne Lindberg
  • Patrik Lindblom
  • Mats Larsson
  • Kjell Granlund
  • Robert Landin
  • Tord Nyman
  • Stina Adolfson Kiviaho
  • Marie Lindgren
  • Robert Granath
  • Tina Lindell
  • Andreas Fredriksson
  • Peter Ylsöbäck
  • Louise Furubom

Spontana träningspass
Spontana tränings- och långpass med kort varsel på medlemmarnas egna initiativ läggs ut på vår FB-sida, så håll koll på vad som händer där och lägg ut pass där själv om du vill ha sällskap! Ange gärna att det är ett spontanpassså vet alla att det inte finns någon tränare som ansvarar. Den som inte är med i Facebook kan dock se alla inlägg på klubbens gruppsida även här på hemsidan.

Frivilliga träningspass med EIK och Tunafors

Henrik Eketjäll postar info på vår facebook-sida om EIKs pass ETKs medlemmar kan gå på.

Tunafors SK
På söndagarna springer vi mellan 10-12 och startar vid Tunastugan, vår sportstuga på Uvberget i Skogstorp. Här blir det mycket trail, blandat stig, grusväg och totalt obanat. Varierad träning och ibland mycket backar men vi försöker hålla samtalstempo. Vi försöker också anpassa olika grupper utifrån dem som kommer. Vi rör oss egentligen i alla riktningar, ibland Vilsta men även Odlaren, Hållsta, Mesta osv.

På torsdagar kör vi stavgång från Vilstabacken kl 18:00. Här är det fokus på backträning, högre puls men även teknik. Intensivt 1 timme.

MunktellArenan
Kommunen har ett antal fria tider i MunktellArenan, där det är kostnadsfritt att köra på löparbanorna.

Klipp från kommunens sida:
Vill du träna inomhus under de mörka, kalla månaderna?
I december, januari, februari och mars erbjuder MunktellArenan fri löpträning på löparbanorna de här tiderna: Tisdagar 20.00-21.30 Torsdagar 20.00-21.30 Söndagar 18.00-19.30